Svenska Modemärken Att Hålla Ögonen På

Tshirts
Källa: unsplash.com – Parker Burchfield

Sverige har genom åren utmärkt sig inom design. Skandinavisk design har blivit populärt världen över och mycket av den minimalitet och elegans som kommit att förknippas med just skandinavisk design har vi svenska designers att tacka för. Denna filosofi har gått igen inom många olika discipliner och mode är inget undantag.

Frågar man många internationellt om svenskt mode är givetvis HM det första namnet som nämns men för de med ett mer djupgående intresse för mode och den svenska stilen finns det gott om mindre svenska modemärken som får allt mer och mer uppmärksamhet både lokalt och internationellt.

Tre svenska modemärken som är på väg att växa till riktiga storspelare i modevärlden är:

1. Acne

Acne grundade 1996 av rockmusikern och design- och arkitekturfantasten Jonny Johansson. Från början fokuserade man främst på att sälja jeans och var ett av de märken som hjälpte till att göra den extra smala skinny-passformen populär igen. Men allt eftersom att Acne har vuxit har man utvidgat sitt sortiment till att innefatta kompletta kollektioner, för både herr och dam, inklusive skor och accessoarer. I dag har man egna butiker i alla stora modestäder i USA, Europa och Asien. Acnes kännetecken är en ungdomlig stil och en okonventionell syn på mode och marknadsföring där man istället för att annonsera hellre ger ut ett eget magasin.

Acne har numera breddat sig även utanför kläddesign och man har designat både möbler och haft egna installationer och utställningar, Johansson säger sig vara inspirerad av multimediakonstnärer som Andy Warhol lika mycket som av andra modedesigners.

Hängande kläder
Källa: unsplash.com – Priscilla Du Preez

2. Filippa K

Filippa K grundades 1993 av Filippa Knutsson som är uppvuxen i en familj med rötter inom mode och konst. Filippa K har genom åren växt till att bli både känt för sin moderna och minimalistiska kläddesign liksom för sina framgångsrika detaljhandelsbutiker. Bakom Sveriges största som HM och Lindex är Filippa K en av de största klädkedjorna som nu har ett 50-tal egna butiker i flera länder och sammanlagt säljer sina kläder i över 600 butiker i hela världen. Många brukar ta upp Filippa K som ett av de märken som var med och definierade den stil som numera förknippas med det nya svenska modet. Sedan ett längre uppehåll är Knutsson själv tillbaka som designer för märket vilket har bidragit till att återigen ge dem stor uppmärksamhet internationellt.

3. Tiger of Sweden

Tiger of Sweden låter som ett ungdomligt märke men faktum är att man har en över 100-årig historia. Företaget grundades 1903 i Uddevalla av två skräddare som ville skapa herrkostymer som var både eleganta men samtidigt prisvärda nog att kunna bäras av personer som inte hade råd med en personlig skräddare. Bakgrunden inom skrädderi har följt företaget, men i sin moderna upplaga designar man kläder både för herr och dam och man har även jeans i sortimentet. Samtidigt som man är känd för klassisk elegans så har Tiger Of Sweden varit mycket framgångsrika med att lyckas tilltala yngre modemedvetna i världens storstäder. Man har butiker i Skandinavien, Storbritannien, Tyskland, Kanada och Sydafrika och säljer även sina uppskattade kostymer och accessoarer online världen över.

Dessa tre är bra exempel på svenska modeföretag som lyckats vara kommersiellt framgångsrika och samtidigt tilltala en modemedveten publik. Till skillnad från de allra största klädföretagen som främst arbetar med att skapa nya kläder efter de trender man ser i världen så vågar dessa klädföretag gå sin egen väg och lyckas ofta skapa egna trender istället för att följa de som skapats av andra.

Om svenskt mode ska fortsätta växa i popularitet i framtiden är chanserna goda att dessa tre kommer att finnas med bland de som driver denna utveckling.