Spin Casinos 3 fakta om IKEA-katalogen

Ikea
Källa: Pixabay

Ikea är en viktig del av Sverige och är välkänt över hela världen. IKEA-katalogen är också något som skickas över hela världen och är fullpackad med inredningstips och nyheter om vad som tillkommer i deras utbud.

2021 kommer däremot att bli det sista året som katalogen skickas ut. Man har nämligen bestämt att avskaffa den och du kommer därför inte ha chansen att ta del av den efter 2021. På vårt online casino har vi därför valt att lista 3 intressanta saker om katalogen, och vi går också in på vad det innebär att IKEA slutar publicera den framöver.

1. Firar 70 år 2021

Ikea bistro
Källa: Pixabay

Ingenting är mer känt från IKEA än deras katalog. Den har varit en viktig del av deras marknadsföring och uppskattas världen över. 2021 firar den också 70 år, men det blir alltså den sista utgåvan.

Faktum är att katalogen redan började skickas ut 1950, men då endast på svenska. På den tiden var det knappt en katalog med sina 16 sidor. Där listades alla företagets produkter och det fanns en del ritningar över deras möbler, allt i svartvitt såklart.

Men 1951, året därpå, blev den redan 68 sidor lång. Den här gången kunde du se en vacker gungstol på framsidan och man skickade ut hela 285,000 kopior som fördelades över södra Sverige. Det blev väldigt snabbt en stor hit i Sverige och man expanderade senare så att den skickades ut till alla länder där det fanns ett IKEA, vilket idag innebär större delen av världen.

Anledningen till att den avskaffas är flera. Till att börja med sker nästan all handel online och det här gäller även IKEA. Det är alltså inte ekonomiskt gångbart på samma sätt att skicka ut en fysisk katalog, när personerna som läser den framförallt handlar på nätet. Det är ungefär som hur online casinos växer när allt fler spelar på nätet istället för på fysiska casinos.

Vidare finns det en miljöaspekt till det hela. 2016 skickade man ut hela 200 miljoner exemplar som fördelades till 32 olika länder. Det här innebär en hög kostnad samtidigt som det också innebär en rejäl påverkan på miljön. Det är alltså inte så konstigt att man avskaffar den.

2. En av världens mest publicerade verk

IKEA-katalogen har som sagt en väldigt spännande historia. Faktum är att det är en av världens mest publicerade verk. Man kan alltså jämföra den med Bibeln, Koranen och Harry Potter. Man producerade som sagt hela 200 miljoner exemplar i 2016, det är inte illa alls.

Det är däremot omöjligt att vet exakt vilket verk som är störst, eftersom det är svårt att veta exakt hur många biblar som har trycks under åren. Men det man däremot kan säga med säkerhet är att IKEA-katalogen är en av de fyra mest publicerade verk som också har skickats ut i 70 år från och med 2021.

Det är också därför sorgligt att den inte kommer att publiceras framöver. Det kommer däremot att finnas en lokal kopia att hämta ut i IKEA-butikerna. Den kommer inte att vara lika stor som den vi är van vid, men den kommer att ha en del nyttiga inredningstips med årets nyheter i deras utbud. Det är såklart inte riktigt samma sak som den katalog vi är vana vid att få i brevlådan, men det är det enda vi får framöver.

Det är samtidigt enkelt att förstå beslutet. Det kostar väldigt mycket att trycka 200 miljoner kopior av en väldigt tjock katalog. Till att börja med ska man trycka själva katalogerna, men det är inte allt. Du har alla fotografier som ska tas, vilket görs av väldigt professionella fotografer.

Sedan har du de fina scenerna som du ser i katalogen, vilket innebär hyra, möbler som ska användas från fabriken och dylikt. Sen använder man många människor i fotona, vilket också kostar. Slutligen har du då kostnader för att designa katalogen och såklart själva tryckkostnaderna. Glöm inte heller att katalogen ska skickas ut, vilket kostar en hel del när man skickar ut flera hundra miljoner exemplar.

3. Inte helt fri från bekymmer

Ikea hot air balloon
Källa: Pixabay

Katalogen är däremot inte helt fri från bekymmer. I allmänhet känner vi den som en självklarhet som vi en gång om året får i brevlådan, men man har varit i blåsväder. Det här hände då framförallt 2012 när man fick problem i samband med sin utgåva i Saudiarabien.

IKEA har såklart ett par butiker i landet, 3 för att vara exakt. Anledningen till kritiken man fick var att IKEA hade valt att ta bort kvinnor från många av fotona. Det här kunde man framförallt se på deras hemsida för IKEA Saudiarabien, men det skulle även gälla den fysiska katalogen.

Det blev en del kritik mot det och många menade att det var fel av ett så stort bolag att ta bort kvinnor. Samtidigt är det inte en chock att det hände i just det landet, med tanke på att det finns en del begränsningar gällande kvinnors rättigheter i landet. Det har skett i flera år upptäckte man också.

Svaret från IKEA var att man inte själv hade gjort det utan att det var ett beslut som togs av en franchisetagare, då den Saudiarabiska delen av IKEA inte drivs av IKEA direkt. Man förklarade också att det gick emot bolagets stadgar och att man skulle återinföra originalbilderna med kvinnorna.

Trots det så är katalogen en väldigt uppskattad sådan i världen. Många älskar att se bilderna och få inspiration om hur hemmet ska inredas. Det är därför inte förvånande att folk världen över beklagar att man slutar publicera katalogen. En del spekulerar också att gamla kataloger i bra skick kan komma att vara värda mycket i framtiden, inte minst nu när man slutar publicera den.

Den sista utgåvan som kommer 2021 publiceras i totalt 40 miljoner utgåvor, inte överdrivet många jämfört med en del tidigare år.