Spin Casino listar 9 smarta applogotyper

Logotyper är något som alla företag måste ha. Du ser till exempel vår logotyp längst upp på sidan, som gör det enkelt att känna igen vårt online casino. Det här är extra viktigt för appar då logotypen blir en viktig del av deras identitet.

Logotyper blir sällan rätt första gången och vi har därför valt att gå igenom 9 världskända loggor som har ändrats sedan starten, och vad vi kan lära oss av dessa. Du kommer snabbt att märka att dessa ofta har mycket gemensamt med varandra och att de pekar på vad andra företag bör tänka på för sina egna logotyper. Det här är alltså nya logotyper och vi kommer att jämföra med originalet.

1. Airbnb

Airbnbs gamla och nya logotyp
Airbnb

Airbnb är ett exempel på en känd tjänst som inte riktigt verkar veta vad dem själva vill vara. Tjänsten erbjuder dig möjligheten att hyra ut din bostad som ett temporärt boende, lite som ett hotellrum. Företaget börsnoterades i New York rätt nyligen. Till vänster ser du deras ursprungliga logotyp. Den är minimalistisk och enkel, men den säger egentligen inte mycket om vad företaget sysslar med.

Dessvärre så är deras nya logga, den till höger, värre. Den säger ännu mindre om vad företaget sysslar med och samtidigt så är deras symbol ovanför namnet otydlig. Den ska såklart föreställa bokstaven A, men den ser mer ut som ett gem. Resultatet är en symbol som skulle passa bättre för en app som används på kontoret.

2. Spotify

Spotifys nya logotyp
Spotify

Spotify är världens största musiktjänst och är ett börsnoterat bolag i USA. Man bestämde sig för ett tag sedan att ändra sin logotyp. Man gjorde ingen dramatisk ändring utan övergick från en grön nyans till en mer klargrön sådan. Resultatet var… inte så bra som företaget antagligen hoppats på.

Den nya klargröna nyansen fungerar inte med en svart bakgrund likaväl som den tidigare. Logotypens generella design ser redan bra ut, och den gamla färgen fungerade bra. Många av deras användare föredrag den gamla designen helt enkelt.

3. Medium

Mediums olika loggor
Medium

Medium är en sajt där du kan publicera dina egna texter och artiklar. Det går att läsa om allt från online casino till politik, finans och egentligen allt annat du kan komma på. De har under åren haft många olika logotyper. Den första var minimalistisk, vilket är populärt för appar och moderna bolag. Man bestämde av någon anledning att byta i 2015, till en logotyp som få användare tyckte om. Den var för ”skrikig” för användarna.

Man har sedan gått över till en ny i 2017, en logga som uppskattades av de allra flesta användarna. Sedan i 2020 bytte man till en ny som däremot få har uppskattat. Den förmedlar inte alls samma professionella bild och har frångått det simpla och den tydlighet man fick med loggan från 2012 och 2017. Den används för allt från hemsidan till appen i Google Play.

4. Google

Nya logotyper för Google-tjänster
Google

Google bestämde sig för att ändra applogotyperna för alla sina användbara verktyg. I bilden ovan ser du deras gamla logotyper, och nedan är de nya. Problemet som vi ser här är att det nu är svårt att skilja på dessa olika appar, åtminstone vid en första titt. Det här gör det bara besvärligare, samtidigt som de inte är lika ikoniska. Deras tidigare logotyper var redan minimalistiska och enkla att titta på när du gick igenom ikonerna på din nya smartphone, medan de nya är onödigt färgglada och i vissa fall också svåra att känna igen.

5. Tumblr

Tumblrs logotyper
Tumblr

Medan andra logotyper väljer att bli mer minimalistiska, valde Tumblr att göra raka motsatsen. Deras gamla logotyp hade lite föråldrade drag, men den var enkel och tydlig så att man kände igen den. Nu har man i stället en logotyp med en 3D-effekt och alldeles för många effekter samtidigt, framför allt skuggan bakom den är onödig. Samtidigt gör 3D-effekten att den ser aningen udda ut, lite som att loggan ligger snett på din mobilskärm med en viss lutning.

6. Last Pass

LastPass logotyper
LastPass

LastPass är en app som skyddar dina lösenord och hjälper dig att skapa nya, samt låter dig automatiskt fylla i dina inloggningsuppgifter på olika sidor. Appen används idag av miljontals människor på både mobiler och datorer. Deras original bestod av stjärnor, eftersom förr så dolde man lösenord med just stjärnor.

Idag har däremot de allra flesta tjänster börjat dölja lösenord med vanliga prickar. Med andra ord, logotypen var inte riktigt lika relevant och man valde därför att byta logotyp. Den nya är lika minimalistisk och enkel, men har i stället prickar och ett streck. Ett typexempel på hur ett företag kan hålla det enkelt.

7. Instagram

Instagram app logotyper
Instagram

Och här har vi en logotyp som splittrar användarna. Många gillade den rena och snygga designen, till höger på bilden. Den har däremot lite väl många detaljer om man jämför med hur apploggor ser ut idag. En del gillar den nya, medan andra tycker att den är för generisk nu.

8. Netflix

Netflix nya applogotyp
Netflix

Netflix gick igenom en stor förändring när man valde att ändra företagsloggan. Först hade man en mörkare bakgrund från dagarna då företaget fortfarande skickade DVD:s till kunderna. Då övergick man sedan till den kända vita bakgrunden, vilket också blev den nya apploggan.

Man har nu gått över till en exklusiv logga för appen, en svart bakgrund med ett väldigt fint rött N. Loggan är väldigt stilren och tydlig, vilket visar på de allra bästa logotyperna har gått över till minimalistiska designer. Netflix är därför en av de få logotyperna i vår lista som i stället får en del beröm. Man har förlorat den traditionella designen som fortfarande används av företaget, men den nya logotypen är inte nödvändigtvis ful. Det finns dessvärre ett företag i Storbritannien med en liknande logotyp, vilket har lett till en del bekymmer.

9. Uber

Ubers nya logotyp
Uber

Uber är ett praktexempel på en logotyp där allting blev fel. Deras ursprungliga logga, den till vänster, är riktigt stilren och enkel. Du ser på en gång att det är Ubers logotyp och den passar på alla smartphones. Den nya däremot hör hemma i något spel, snarare än Uber. Tanken med logotypen är att den ska representera en bit, alltså ett stycke information som man använder till datorer. Tekniken är en viktig del av Uber, men logotypen är otydlig och svårare att känna igen som just deras logotyp.